Brak cukru

Brak cukru w organizmie, z punktu widzenia teorii medycyny zwany jest hipoglikemią lub niedocukrzeniem. Główne przypadki niedostatecznego poziomu cukru w organizmie występują, gdy brak odpowiedniego kontrolowania cukrzycy i chory pozwala na spadek cukru poniżej normalnego poziomu. krzyzTakie sytuacje są niebezpieczne dla życia chorego, gdyż jego mózg, po to aby funkcjonować, potrzebuje odpowiedniej dawki glukozy, a brak w organizmie może doprowadzać do istotnych komplikacji.

Za normalny poziom cukru we krwi, przyjmuje się na czczo: 70 – 20 mg/dl; jedną godzinę po spożytym posiłku: 160mg/dl; natomiast dwie godziny po spożytym posiłku: 140 mg/dl.

Brak, obniżenie poziomu cukru we krwi może powodować zastosowana nowa dieta, stosowane głodówki, wysiłek fizyczny o dużym, niecodziennym natężeniu, biegunką, wymiotami, sporą, nadmierną ilością alkoholu, także działaniem leków, np. przeciwzakrzepowymi, beta-blokerami.

Objawy, które towarzyszą brakowi cukru we krwi dotyczą odczuwalnego niepokoju, zaburzeń koncentracji, zaburzeń spokoju, apatyczności, zawrotów głowy, drżenia mięśni, bladości skóry, możliwe są również bóle brzucha. Towarzyszącymi są również agresywność, występowanie stanów lękowych, brak możliwości podjęcia jakiegokolwiek działania, a w skrajnych przypadkach, gdy ten brak cukru jest naprawdę niski – utrata przytomności lub śpiączka, zwana wstrząsem hipoglikemicznym.

Najlepszym działaniem, celem zapobieżenia występowania tego rodzaju objawów, jest samodzielne kontrolowanie poziomu cukru przed posiłkami i po ich spożyciu. Dzięki dostępnych w każdych aptekach gleukometrach, czynność ta nie powinna sprawiać nikomu żadnego problemu. Jeżeli, u osoby z cukrzycą występują podobne objawy, należy niezwłocznie takiej osobie podać do zjedzenia kostkę cukru lub podać do picia słodki napój. W przypadku, gdy po takim zabiegu osoba „wróci do normy”, oznacza to, że było to spowodowane niedocukrzeniem.

W przypadku, gdy osoba z niedocukrzeniem straci już przytomność, nie można jej podawać żadnych płynów. Pomocnym będzie wstrzyknięcie glukagonu – po okresie do dziesięciu minut, pacjent powinien odzyskać przytomność.