Brak testosteronu

Testosteron to główny hormon płciowy mężczyzn. Nie jest to jednak powiedziane, że w organizmie kobiety go brak. Występuje również u kobiet, ale na bardzo niskim poziomie. krzyzProdukcją testosteronu u mężczyzn zajmują komórki śródmiąższowe Leydiga w jądrach, natomiast u kobiet produkcją zajmują się jajniki, kora nadnerczy, w czasie ciąży – łożysko.

Jego jakiekolwiek wahanie doprowadza do zmian w funkcjonowaniu organizmu mężczyzny. Prawidłowe stężenie w organizmie mężczyzny powinno wynosić 2,2 do 9,8 ng / ml krwi. Wysokość stężenia testosteronu w organizmie jest różna i uzależniona od zdrowia człowieka oraz przeżywanych emocji. Produkcja testosteronu również jest różna i uzależniona od wieku. Mniej więcej do trzydziestego roku życia, produkcja hormonu jest bardzo wysoka, natomiast pomiędzy trzydziestym a osiemdziesiątym rokiem życia, poziom testosteronu może spaść o około 80 procent.

Testosteron u mężczyzn odpowiedzialny jest za odpowiednią budowę ciała, wykształcenie się odpowiedniej tonacji głosu, za zarost, odpowiedni typ owłosienia. Testosteron odpowiedzialny jest również za produkcję plemników i ciągłą gotowość mężczyzny do zapłodnienia kobiety. Ponadto, hormon odpowiedzialny jest za zwiększenie masy mięśniowej, wzmocnienie kości, kształtuje w osobowości mężczyzn odwagę i śmiałość.

Brak testosteronu w organizmie mężczyzny, zwany jest w teorii medycyny jako hipogonadyzm i najczęściej spotykany jest po ukończeniu pięćdziesiątego roku życia. Jeżeli, brak testosteronu spotykany jest u młodszych mężczyzn, może być to oznaką zaburzeń w funkcjonowaniu jąder , przysadki mózgowej lub podwzgórza.

Objawami najbardziej charakterystycznymi, jest spadek siłyfizycznej, utrata tkanki mięśniowej, w zamian za tkankę tłuszczową. Cierpią również kości, które testosteron wzmacniał będąc na odpowiednim poziomie – zwiększa się prawdopodobieństwo zachorowania na osteoporozę.

Jakie działania zastosować celem utrzymania prawidłowego poziomu testosteronu w organizmie mężczyzny?

W dużym stopniu, w utrzymaniu męskiego hormonu na prawidłowym poziomie, pomaga aktywność fizyczna. Regularne wykonywanie ćwiczeń fizycznych może nawet doprowadzić do zwiększenia stężenia hormonu w organizmie. Pomocne jest również wybieranie produktów proteinowych: mięso, nabiał, jaja, ryby, itp., oraz warzyw, takich jak: kapusta, kalafior, brukselka, brokuł. Indole 3 – karbinol – jest to związek, będący składową wymienionych warzyw – może on nie tylko pomóc w utrzymaniu testosteronu na odpowiednim poziomie, ale również w przyszłości zapobiec rakowi prostaty.