Przełom hiperkalcemiczny

Przełom hiperkalcemiczny to stan zagrożenia życia, którego główną przyczyną jest wysokie stężenie wapnia w surowicy krwi (powyżej 4,00 mmol/l). 

krzyzPrzyczyna pojawienia się takiego stanu rzeczy tkwi w nadczynności przytarczyc, hiperkalcemii pojawiającej się podczas przebiegu nowotworowego, w zatruciu preparatami zawierającymi witaminę D, przy chorobie Addisona.

Objawami przełomu hiperkalcemicznego, jest odwodnienie organizmu, którego przyczyną jest moczówka prosta, wymioty. Powoduje to powstawanie problemów ze świadomością, śpiączkę, osłupienie,. Kolejnymi objawami są problemy z rytmem serca, odczuwanie nadmiernego pragnienia, jadłowstręt,  ostre bóle brzucha, wykrywane jest ostre zapalenie trzustki, zwiększeniu ulega temperatura ciała, a w skrajnych przypadkach śpiączka, która może stanowić bezpośrednie zagrożenie dla życia pacjenta. Skróceniu ulega odstęp OT w EKG.

Po postawieniu prawidłowej diagnozy, leczenie przełomu hiperkalcemicznego polega na nawadnianiu organizmu za pomocą 0,9% NaCl.

Leczenie należy wspomagać lekami farmaceutycznymi w postaci Furosemidu zapobiegającemu zwrotne wchłanianie wapnia w kanalikach nerkowych. Pomocnym może być zastosowanie kalcytoniny lub bifosfonianów.

W przypadkach, gdy przyczyną  hiperkalcemii jest proces nowotworowy, włącza się leczenie mitramycyną, która ma działanie cytoksyczne. Leku nie można stosować u chorych z dolegliwością niewydolności nerek. Lek ma również toksyczne działanie na szpik, nerki i wątrobę.

Pacjent, u którego zdiagnozowano przełom hiperkalcemiczny, musi mieć pod stałą kontrolą parametry życiowe, takie jak: ciśnienie tętnicze, akcję serca, wydolność krążenia. Pod kontrolą muszą być również elektrolity, niezbędnym jest prowadzenie bilansu płynów. W przypadkach, gdy chorzy równocześnie na niewydolność serca, bądź nerek, niezbędne są hemodializy.